Karolina Fortuna

„Sensem życia jest jego przeżywanie.”

Postaci „nocdzieńsen” są czystym wyrazem życia i z definicji są cały czas osobami kompletnie duchowymi, doświadczającymi życia. Żyją.

Sam moment spektaklu – życia ma sens tylko wtedy, gdy jest przeżyty, a nie gdy tworzymy teorię na jego temat. Życie – spektakl nie potrzebuje naszych teorii. Chce być przeżywane, a nie rozumiane.

Tematem jest… dom. Z tego punktu rodzą się wszystkie historie  tak jednostki jak i świata. Każdy go ma, miał lub chce stworzyć, każdy ma do niego jakiś stosunek. Każdemu z czymś się kojarzy. A skojarzenia są intymne, niepowtarzalne i nie do odebrania. Skojarzenia oblane zawiesistym sosem wyobraźni… niewinność i okrucieństwo, błądzenie i bezkompromisowe dążenie do celu, namiętność i umieranie… – szczerze, tak jak czujemy.

Przekaźnikami tych tematów jest osiem postaci.  Każda z nich ma swoje wspomnienia, tajemnice, nie naprawione błędy z przeszłości…Są rodziną  ale czy wiedzą cokolwiek o sobie tak naprawdę?

Jak powstał dramat?

Na początku Reżyser stworzył osiem krótkich, wizyjnych opisów każdej z postaci:

/Nowo\
Być nim to wielka odpowiedzialność.
Wrażliwość Nowo przenika nawet ściany budynków,
umrzeć jak on to straszna męka.

/Twór\
To co widział i przeżył,
zdarza się tylko podczas wojny,
on miał to nieszczęście.

/Pan Maniak\
Ofiara, własnej depresji oraz systemu cywilizacji zachodu,
raz na wozie raz pod wozem (dawniej był kimś innym).

/Johny\
Luźny gangster,
taki sobie Johny,
właściciel burdelu.

/Cofia\
Życie gdzie indziej,
życie przeszłością nie daje jej spokoju,
nie potrafi inaczej.

/Alicja\
Strach towarzyszy jej od pewnego czasu,
skąd się wziął? Kim była wcześniej i co straciła?

/Nimfa\
Jej dramat to dramat:
córki, siostry, matki, żony, kochanki.
Jest piękna a dramat jest w ruchu.

/Loli\
Każdy 14 latek kochał się w wyzwolonej
starszej od siebie dziewczynie.
Ona o tym wie i lubi Chupa-Chupsy

Na ich podstawie, podczas  indywidualnych spotkań z aktorami budowane były pełnowymiarowe charaktery.

Następnie aktorzy, nie znając założeń  pozostałych weszli we wspólną improwizację, w której postaci poznawały się „od zera” w rzeczywistości scenicznej.

Kolejne próby polegały na naturalnym wypracowaniu niezbędnych sytuacji, relacji i spotkań, potrzebnych każdej z postaci do przeprowadzenia swojego procesu przejścia przez dzień, noc i sen.  Warto dodać, że każda postać jest cały czas na scenie.

Na każdej z prób obecny był Dramaturg, który, na ostatnim etapie tworzenia spektaklu zestawił swoją wizję tekstu i konstrukcji dramatu z tym, co zostało wypracowane przez aktorów.

Jest to metoda nietypowa, która na pierwszym miejscu stawia człowieka – postać sceniczną , która nie była konstruowana na podstawie interpretacji tekstu, ale „żyła” na długo przed jego „nałożeniem”; i aktora, od którego inwencji, wrażliwości i tego, na ile  wykorzystał daną mu wolność twórczą zależał ostateczny kształt spektaklu.

Data i miejsce premiery:
16, 17.11.2012r., Szkoła Tańca LoftToDance, ul. Fabryczna 13, Kraków

Realizatorzy:

REŻYSER:
Szymon Hieronim Budzyk

DRAMATURG:
Karolina Fortuna

AKTORZY:
Aleksandra Kowalczyk
Angelika Kurowska
Ania Miśta
Katarzyna Pamuła
Łukasz Krzemiński
Radosław Sołtys
Tomasz Poniży
Mateusz Kmiecik

CHÓR ŻEŃSKI:
Gaja Gajewska
Sandra Guzowska
Masza Winiarska
Karolina Wierzbicka

Specjalne podziękowania dla:  Szkoły Tańca LoftToDance Łukasz Raś




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *